گروه آموزشی استان چهارمحال وبختیاری

طرح درس زیست دهم

يكشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۵، ۰۹:۱۷ ب.ظ

نمونه طرح درس روزانه درس زیست شناسی دهم

نام کتاب : زیست شناسی دهم

 

موضوع درس : گوارش و جذب مواد

 

مدت: 80 دقیقه

 

محل تدریس: کلاس درس

 

تعداد دانش آموزان: 25نفر

 

 

 

 

 

مشخصات کلی

 

 

در پایان تدریس این جلسه دانش آموزان باید بتوانند به کمک تعریف، نحوه ی عمل و روش های عبور مواد از غشائ یاخته را بدانند و بتوانند برای آنها مثال بزنند.

 

 

 

هدف های کلی درس و

 هدف های رفتاری

 

کتاب درس ، تخته سیاه ، گچ با رنگ های مختلف ، ماژیک

پوسترهای آموزشی در مورد غشاء یاخته و روش های تبادل مواد ، فیلم آموزشی در صورت امکان

 

 

 

 

وسایل مورد نیاز

زمان

 

 

سلام و احوالپرسی-مشاهده ظاهری افراد کلاس –بررسی حضور و غیاب گذشته و فعلی – اشاره به مناسبت روز – خواندن دعای آغاز درس

 

کارها و اعمال قبل از شروع درس

 

5دقیقه

 

 

10دقیقه

 

 

به منظور ارائه مطالب جدید لازم است در همین زمینه مطالبی از اطلاعات و دانستنی های گذشته سئوال گردد . مانند شناخت یاخته و انداک های آن ،شناخت غشاء و چگونگی عملکرد آن به زبان ساده

 

ارزشیابی تشخیصی

 

 

 

 

10دقیقه

 

-یاخته – دو لایه فسفو لیپیدی  - انتشار -  انتشار تسهیل شده  -گذرندگی (اسمز) – انتقال فعال – درون بری (آندوسیتوز ) – برون رانی ( اگزوسیتوز) 

-غشاء

-هسته

-شبکه آندوپلاسمی

-ریبوزم

-گلژی

 

روئوس مطالب به اختصار

آماده سازی

 

 

5دقیقه

 

برای تدریس موارد بالا ازارائه شکل روی تخته سیاه و پوستر یاخته ، پوستر راه های تبادل مواد استفاده می شود.تا دید بهتری نسبت به مطالب برای دانش آموز مهیا  شود.

 

فعالیت مربوط به

 روش ها

 

 

35دقیقه

 

 

 

توضیحی در ارتباط با ساختار یاخته و غشاء آن داده شود . انواع روش های تبادل مواد گفته شده ، تفاوت آنها مشخص شود. نقش آنها در یاخته بیان گردد. برای آنها مثال زده شود . حتما در ارتباط با انرژی ، واسطه های پروتئینی (کانال ناقل) و چگونگی انجام آن توضیح داده شود . مقایسه عملکردی این روش ها صورت گیرد.

 

Image result for ‫تبادل مواد در سلول‬‎

 

 

Image result for ‫تبادل مواد در سلول‬‎

 

 

Image result for ‫تبادل مواد در سلول‬‎ 

 

 

 

 

Image result for ‫انتقال مواد از غشای سلول‬‎

 

Image result for ‫انتقال مواد از غشای سلول‬‎

 

 

 

Image result for ‫انتقال مواد از غشای سلول‬‎

 

 

 

 

 

ارائه درس به طور کامل

 

 

2دقیقه

 

جمع بندی مطالب ارائه شده و ذکر اهمیت روش های تبادل مواد برای موجودات زنده

 

روئوس مطالب

 

 

 

 

روش های تکمیلی

 

3دقیقه

 

 

دریافت سئوالات مطرح شده و مرتبط با درس و پاسخ به برخی از آنها در حد توان و پاسخ گویی در جلسات بعدی یا به صورت کتبی پس از تحقیق توسط دانش آموزان یا معلم .

فعالیت مربوط به روش ها

 

 

5دقیقه

 

پرسش چند سئوال متنوع و خارج از کتاب و پاسخ گویی برای رفع هر گونه ابهام احتمالی

رئوس مطالب

 

 

 

ارزشیابی پایانی

 

5دقیقه

 

 

مطالعه پرسش های این فصل و پاسخ گویی به آنها توسط

 دانش آموزان

فعالیت مربوط به ارزشیابی

 

 


  • حمیرا جعفرزاده

نظرات  (۱)

بیشتر بنویسید، این همه چیزی است که باید بگویم. به معنای واقعی کلمه، به نظر میرسد که شما بر روی ویدیوی خود تاکید دارید
نقطه. شما به وضوح می دانید که در مورد چه چیزی صحبت می کنید، چرا اطلاعات خود را فقط در هنگام ارسال ویدیو به هدر می دهید
وبلاگ شما زمانی که شما می توانید چیزی به ما بدهد
روشنفکر به خواندن؟
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی